Paragraaf bedrijfsvoering
Ter realisatie van de programma's is een goede bedrijfsvoering van groot belang. Deze paragraaf informeert de gemeenteraad over de stand van zaken in de bedrijfsvoering.
Toelichting bedrijfsvoering
Organisatieontwikkeling
In het eerste halfjaar van 2018 hebben er wisselingen plaatsgevonden in de directie van de gemeente Dronten. Daarnaast zijn er een aantal wisselingen geweest in het management. Het vakgebied bedrijfsvoering heeft zich doorontwikkeld van vier naar drie teams. In het najaar van 2018 waren alle vacante leidinggevende functies ingevuld.
Dronten op Koers
Dronten op Koers is de vlag van de organisatieontwikkeling en omschrijft hoe de organisatie van de gemeente Dronten wil zijn, wat dit betekent en wat wij (aan elkaar) laten zien. Alle vraagstukken in de organisatie die te maken hebben met de cultuur van de organisatie worden aan de hand van Dronten op koers opgepakt.
De organisatie werkt vanuit de 4 V's: Vakmanschap, Verbinding, Vertrouwen en Vernieuwingskracht. Dit betekent in de praktijk dat medewerkers gestimuleerd worden om vanuit hun vakmanschap bij te dragen aan de gemeente Dronten, de organisatie hen in staat stelt om met vernieuwingen te komen en slimme oplossingen te bedenken voor de vraagstukken waar de gemeente mee te maken heeft. De medewerkers worden vertrouwd in hun vakmanschap en hebben een grote mate van zelfstandigheid. Samen met het college wordt gezocht naar nieuwe verbindingen met de samenleving, waardoor de aansluiting tussen de samenleving, het bestuur en de gemeentelijke organisatie groeit.
Het management van de organisatie heeft een eigen ontwikkelprogramma 'Leiderschap op koers'. In dit programma staat het dienend leiderschap als sturingsfilosofie van de organisatie centraal.
Dronten Academie
We willen een lerende organisatie zijn die zich blijft ontwikkelen. Om in de praktijk handen en voeten te geven aan ‘het zijn van een lerende en inspirerende organisatie’ is de bouw van een leerhuis, de Dronten Academie, bedacht. De Dronten Academie kan een proces van vernieuwing en verdere professionalisering (dus organisatie leren) op gang brengen. Vertrekpunt voor deze leerprocessen is Dronten op Koers, hoe willen we als organisatie zijn, wat betekent dit en wat wij (aan elkaar) laten zien (de vier V’s).
Human Resource Management
In 2018 zijn de processen van de salarisadministratie opnieuw beschreven en is ons personeels- en informatiesysteem (Youforce) opnieuw ingericht. Daardoor is er nu een betere aansluiting van de salarisadministratie op de financiële administratie, kunnen we goede managementrapportages maken en werken we conform het 4 ogen principe.
Een start is gemaakt met het doorontwikkelen van ons HR beleid, zoals de jaargesprekkencyclus, zodat deze ondersteunend zijn aan onze organisatieontwikkeling, Dronten op Koers. Het medewerkeronderzoek is uitgevoerd, acties hieruit opgepakt en het generatiepact is na een pilot van een jaar geëvalueerd en besloten is hier niet mee verder te gaan.
Werkplekken voor mensen met afstand tot arbeidsmarkt (Programmabegroting 2018: nieuw beleid)
In 2017 heeft het college de ambitie uitgesproken om 9 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (indicatie banenafspraak) in onze eigen organisatie aan te nemen. Er is gestart met een pilot 'Dronten aan zet met de Participatiewet' voor vier mensen. De vier medewerkers zijn nog steeds werkzaam. De ambitie is er nog steeds om richting 2026 te groeien naar negen medewerkers. De pilotperiode is in 2018 verder geëvalueerd en zowel positieve en verbeterpunten zullen worden meegenomen in de uitwerking van de ambitie. Geconcludeerd kan worden dat de pilot succesvol is verlopen. Het plaatsen van mensen met een indicatie binnen de eigen organisatie wordt als zeer waardevol ervaren en er is uitgesproken dat Dronten als een van de grootste werkgevers van de gemeente het goede voorbeeld moet blijven geven. Er heeft zich vanuit het directie en managementteam een werkgroep gevormd om binnen het huidige financiële kader te bepalen op welke afdelingen er ruimte is, of gecreëerd kan worden om in een periode van zeven jaar nogmaals vijf werknemers met een indicatie banenafspraak een werkplek te kunnen bieden. De verwachting is dat hier binnen het eerste kwartaal van 2019 een concreet plan van aanpak uit voort vloeit.
In 2017 en 2018 zijn diverse andere gemeenten op bezoek geweest om zich op eigen verzoek door 'het Drontense voorbeeld' te laten inspireren.
Taakstellingen bedrijfsvoering
Taakstelling omdenken (2015-2018) en KCC 2015
In de begroting 2016 is voor de bedrijfsvoering de taakstelling omdenken opgenomen van € 150.000 structureel. Ultimo 2018 staat voor deze taakstelling nog € 110.000 open.
Taakstelling GREX 2014-2018
De taakstelling personeel grondexploitaties is in 2014 ingesteld toen bleek dat minder uren aan grondexploitaties konden worden toegerekend. Er staat ultimo 2018 voor deze taakstelling nog € 72.000 open.
Taakstelling overhead
In 2012 is een taakstelling voor overhead opgenomen naar aanleiding van de samenwerking OFGV en GBLT waarbij de formatie werd verlaagd. Met de raad is afgesproken deze taakstelling op overhead te verrekenen bij uitbreiding van formatie. Door uitbreiding van formatie op onder andere het sociaal domein is de taakstelling in 2015 volledig gerealiseerd.
Taakstellingen 2018 | 2018 |
---|---|
Begroting 2018: Taakstelling omdenken (2015-2018) en KCC 2015 | -110.000 |
Stand 31-12-2018 | -110.000 |
Begroting 2018: Taakstelling GREX 2014-2018 | -72.430 |
Stand 31-12-2018 | -72.430 |
Begroting 2018: Taakstelling Overhead | 176.403 |
2018: mutaties taakstelling / stelpost overhead 2018 | 51.336 |
Stand 31-12-2018 | 227.739 |
Stand totaal taakstellingen 31-12-2018 (positieve stand): | 45.309 |
Rechtmatigheid
Jaarlijks wordt er een interne controleplan opgesteld en uitgevoerd. De uitvoering wordt 2 maal per jaar gerapporteerd aan het management. In 2018 heeft de salarisadministratie in samenspraak met de coördinator interne controle de opzet voor de interne controle (IC) opzet afgesproken. Dit betekent dat er maandelijks controles worden uitgevoerd die betrekking hebben op onder andere de salarisbetalingen maar ook de aansluitingen met diverse salarissystemen. De uitkomsten en aansluitingen van al deze controles worden vastgelegd in overzichten.
Van alle uitgevoerde controles worden elke maand de overzichten van de controles en aansluitingen vastgelegd. Ook heeft de afdeling inkoop in 2018 een verdere ontwikkeling doorgemaakt in de professionalisering van de inkoopfunctie. Zo hebben de raad en het college het nieuwe Inkoopbeleid en het Inkoopverbeterplan goedgekeurd. Er zijn nieuwe aanbestedingen gestart om onrechtmatigheden te voorkomen. Het team financiën, planning & control heeft een intern controleplan 2018 opgesteld en heeft hier met ingang van 2018 uitvoer aangegeven. Door de invoering van het intern controleplan is er nu een zichtbare controle op de interne beheersbaarheid van de processen en wet en regelgeving binnen het vakgebied financiën. Hierdoor zal de accountant sneller inzicht krijgen bij de jaarlijkse controle op rechtmatigheid.
Formatie 2018
Onderstaand een overzicht van de salariskosten inclusief inhuurkosten per programma:
Programma | Omschrijving | Begroot na wijziging | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|---|
0 | Algemeen bestuur | 11.461.748 | 11.191.427 | 270.321 |
1 | Openbare orde en veiligheid | 843.971 | 1.057.318 | -213.347 |
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | 1.189.558 | 1.507.033 | -317.475 |
3 | Economische zaken | 540.158 | 594.154 | -53.996 |
4 | Onderwijs | 298.868 | 345.098 | -46.230 |
5 | Cultuur en recreatie | 2.417.157 | 2.598.336 | -181.179 |
6 | Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening | 6.007.179 | 5.560.639 | 446.540 |
7 | Volksgezondheid en milieu | 2.024.425 | 2.302.922 | -278.497 |
8 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 2.491.090 | 2.522.034 | -30.944 |
Totaal: | 27.274.154 | 27.678.961 | -404.807 |
In verband met de doorontwikkeling van de organisatie zijn wat verschillen ontstaan tussen de werkelijke salariskosten en de verdeling van de salariskosten bij het begroten. Daarnaast staan de budgetten voor ziektevervanging onder programma 0 begroot terwijl de werkelijke lasten grotendeels op de overige programma's komen.
De commissie BBV geeft in de beantwoording van vraag 2016-120 hier een nadere toelichting op. Daarbij zouden verschuivingen van budgetten over de programma's heen (ook om bovenstaande motivering) middels een begrotingswijziging via de gemeenteraad moeten verlopen. Met ingang van 2019 zal in de voortgangsrapportage aan de raad gevraagd worden om deze (technische en budget neutrale) mutaties te accorderen teneinde de afwijkingen einde jaar zo klein mogelijk te houden.
In de volgende tabel is de uitsplitsing tussen salarissen en inhuur inzichtelijk gemaakt.
Omschrijving personeelslasten | Realisatie 2017 | Primitieve begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil 2018 |
---|---|---|---|---|
Salarissen en sociale lasten huidig personeel | 20.783.442 | 23.336.787 | 22.343.785 | 993.002 |
Vergoeding van derden voor eigen personeel | -708.823 | -180.000 | -214.824 | 34.824 |
Inhuur | 5.404.614 | 3.937.367 | 5.335.176 | -1.397.809 |
Totale personeelslasten | 25.479.233 | 27.094.154 | 27.464.137 | -369.983 |
Nieuw beleid omtrent motie inventarisatie gemeentelijke huisvesting
In 2018 is een intensief traject gestart met de organisatie en de raad voor de ontwikkeling van de plannen voor renovatie van het gemeentehuis. De aanleiding was de motie van Groen Links aangaande de klimaatbeheersing in dit pand. Daarnaast zijn er tal van andere aanleidingen, waarbij de belangrijkste is de transitie naar een nieuw werkplekconcept vanuit de organisatievisie Dronten op Koers en de doorontwikkeling van de dienstverlening naar onze burgers, instellingen, ondernemers en verenigingen. Daarnaast vragen de raadszaal en de vergaderfaciliteiten voor de fracties de nodige aandacht en willen we een duurzaam, circulair en energie neutraal gemeentehuis ontwikkelen met een aantrekkelijk binnenklimaat. Dit alles om het huidige pand weer toekomstbestendig te maken. Dit proces is in het najaar 2018 afgerond en heeft geleid tot een programma van eisen, waarin alle aspecten zijn verwoord. De raad heeft ingestemd met het concept en heeft ruim € 4 mln. beschikbaar gesteld voor het voorbereidingstraject. De definitieve besluitvorming omtrent de investeringskosten vindt in februari 2019 plaats.
Onderzoek 213a GW doelmatigheid en doeltreffendheid
In verband met de organisatieontwikkeling zijn er in 2018 geen 213a onderzoeken uitgevoerd.
Financiën
De Programmabegroting 2018 liet een structureel sluitende meerjarenbegroting zien. Inmiddels is dat ook het geval voor de (meerjaren)begroting 2019. De verwachting is dat het lastiger zal worden om voor 2020 een sluitende begroting aan te bieden.
Financieel beleid
Het financieel beleid is ook in 2018 weer gericht geweest op het gezond houden van de financiële positie van de gemeente. Daarbij werken we volgens de wettelijke regels en de intern gemaakte afspraken zoals de financiële verordening. Er hebben zich geen belangrijke wijzigingen in het financieel beleid voorgedaan. Wel is het normenkader en het controleprotocol voor het jaar 2018 geactualiseerd. Het financieel beheer is op orde, wat ondermeer blijkt uit de managementletter van de accountant. Verder is de auditcommissie meegenomen in uitgangspunten bij de aangifte van de vennootschapsbelasting.
De implementatie van horizontaal toezicht heeft in 2017 een goede start gemaakt en de belastingdienst is tevreden over de resultaten die in het groeidocument zijn opgenomen.
Planning & control
Het ondersteunende informatiesysteem LIAS is inmiddels volledig geaccepteerd door zowel de ambtelijke organisatie als het bestuur. Raadsleden (en andere belangstellenden) kunnen via het Planning & Control-portaal de P&C-documenten eenvoudig digitaal raadplegen. In 2018 zijn de eerste stappen gezet om toe te werken naar een vereenvoudigde P&C-cyclus, om deze voor de raad en organisatie optimaal te laten functioneren. In 2019 wordt dit verder vorm gegeven. Voor medewerkers zijn in 2018 via de Dronten Academie trainingen LIAS en Planning & Control gegeven voor inzicht in de rolverdeling en verantwoordelijkheden voor de efficiënte totstandkoming van de producten.