Wat heeft dit gekost in 2018?
Financieel sluit dit programma het jaar 2018 af met een resultaat van: | € 687.000. |
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).
Lasten en Baten | Rekening | Primitieve | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | |
Lasten | ||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -1.723 | -2.702 | -3.587 | -3.583 | 4 |
6.2 | Wijkteams | -3.806 | -4.011 | -3.926 | -3.833 | 93 |
6.3 | Inkomensregelingen | -14.654 | -12.893 | -13.329 | -13.426 | -97 |
6.4 | Begeleide participatie | -3.425 | -1.892 | -2.016 | -1.790 | 226 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | - | -1.745 | -1.923 | -1.798 | 125 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -5.793 | -879 | -879 | -865 | 14 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | -1.116 | -5.941 | -5.805 | -5.401 | 404 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | -9.879 | -8.785 | -10.518 | -10.654 | -136 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | - | -100 | -495 | -423 | 72 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | -1.063 | -1.036 | -1.069 | -1.113 | -43 |
Subtotaal Lasten | -41.459 | -39.984 | -43.546 | -42.885 | 661 | |
Baten | ||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 283 | 70 | 70 | 170 | 100 |
6.2 | Wijkteams | 74 | - | 56 | 56 | - |
6.3 | Inkomensregelingen | 11.510 | 9.911 | 10.715 | 10.806 | 91 |
6.4 | Begeleide participatie | 102 | - | - | - | - |
6.5 | Arbeidsparticipatie | - | - | - | 71 | 71 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 222 | 6 | 6 | - | -6 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 500 | 660 | 660 | 430 | -231 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 2 | - | - | - | - |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | - | - | 801 | 801 | - |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | - | - | - | - | - |
Subtotaal Baten | 12.693 | 10.647 | 12.308 | 12.334 | 26 | |
Saldo Lasten en Baten programma 6 | -28.766 | -29.337 | -31.238 | -30.551 | 687 | |
0.10 | Toevoegingen aan reserves (lasten) | -619 | 7 | -5.008 | -5.015 | -7 |
0.10 | Onttrekkingen uit reserves (baten) | 2.728 | 2.038 | 3.651 | 3.633 | -18 |
0.10 | Saldo Reserves programma 6 | 2.109 | 2.045 | -1.357 | -1.382 | -25 |
Resultaat programma 6 | -26.657 | -27.292 | -32.595 | -31.933 | 662 |
Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2018 en de werkelijkheid 2018. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.
Samenkracht en burgerparticipatie
Samenkracht en burgerparticipatie
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 104.196 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ -41.800 | Nadeel | Lasten: Op de post statushouders heeft middels de slotrapportage een budgetoverheveling plaatsgevonden van € 415.000. Na het opstellen van de slotrapportage zijn er echter nog diverse facturen gekomen waardoor het over te hevelen bedrag € 41.800 lager uitvalt (zie overzicht budgetoverhevelingen in de bijlagen). |
€ 273.848 | Voordeel | Lasten: De middelen die de gemeente Dronten ontvangt vanwege het feit dat er een AZC in onze gemeente is gevestigd, het faciliteitenbesluit, is op taakveld 6.1 begroot, echter een groot deel van de kosten hiervoor zijn in de taakvelden waar de uitvoering plaatsvind als kosten verantwoord. |
€ -64.806 | Nadeel | Lasten: Op de post maatschappelijke begeleiding vluchtelingenwerk heeft middels de slotrapportage een budgetoverheveling plaatsgevonden van € 95.242. Na het opstellen van de slotrapportage zijn er echter nog diverse facturen gekomen waardoor het over te hevelen bedrag € 64.806 lager uitvalt (zie overzicht budgetoverhevelingen in de bijlage) |
€ -12.872 | Nadeel | Lasten: Op de post algemene voorziening jeugd heeft middels de slotrapportage een budgetoverheveling plaatsgevonden van € 15.000. Na het opstellen van de slotrapportage zijn er echter nog diverse facturen gekomen waardoor het over te hevelen bedrag € 12.872 lager uitvalt (zie overzicht budgetoverhevelingen in de bijlage) |
€ 54.768 | Voordeel | Lasten: Op het taakveld is € 54.768 minder aan salarissen geboekt dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 85.299 | Voordeel | Lasten: Aan Algemene voorzieningen Wmo MO is € 85.299 minder uitgegeven. Dit betreft voornamelijk uitbestede werkzaamheden. We zijn in 2018 gestart met de inhuur van adviesbureau Nautus om de strategie Sociaal Domein en de themaplannen op te stellen. Wegens wegvallen van de interne projectleider in november is Nautus sinds die maand ook verantwoordelijk voor de themaplannen. Deze worden in maart aan de raad aangeboden. In 2018 is onderzoeksbureau Totta Research gestart met het cliënt ervaringsonderzoek. Dit onderzoek loopt door geheel 2019. Eind 2018 zijn we gestart onder begeleiding van Stimulanz met de introductie van de omgekeerde toets. Deze wordt in 2019 ingevoerd. Verzocht wordt daarom van het overschot € 60.000 over te hevelen naar 2019 (zie overzicht budgetoverhevelingen in de bijlage). |
€ -248.697 | Nadeel | Aan Algemene voorzieningen SZ is € 248.697 meer uitgegeven. Dit betreft de Regiotaxi. Aangetekend moet worden dat aan Eigen Bijdragen Regiotaxi € 59.944 geïnd is. Zie hiervoor de Eigen Bijdrage Regiotaxi verantwoord onder de Baten. |
€ 59.944 | Voordeel | Baten: betreft de Eigen Bijdrage Regiotaxi. Gesaldeerd met de lasten van € 248.697 is de begroting voor de Regiotaxi daarom met € 188.753 overschreden. |
€ 51.099 | Voordeel | Lasten: Er is minder uitgegeven aan externe ondersteuning. In een aantal gevallen is intern een oplossing gevonden. |
€ -119.730 | Nadeel | Lasten: Front- en backoffice. De regionale uitvoerings- en projectkosten zijn met € 72.827 overschreden. De lokale overschrijding bedraagt € 46.903. |
€ 40.500 | Voordeel | Baten: Overige afwijkingen onder € 50.000. Wij stellen voor hiervan € 20.000 over te hevelen naar 2019 (zie overzicht budgetoverhevelingen in de bijlage) Binnen de gemeente Dronten is het professionele netwerk van cliëntondersteuning goed opgebouwd. Er zijn verschillende partijen die professionele cliëntondersteuning leveren. Echter zien wij nog kansen om vrijwilligers en ervaringsdeskundigen in te zetten en zo het aanbod te vergroten. Gemeente Almere is een van de koplopers op dit gebied en heeft daarom extra geld beschikbaar gekregen van het ministerie van vws om regio gemeenten te ondersteunen met de ontwikkeling en verbreding van het aanbod cliëntondersteuning. In september 2018 heeft de gemeente Dronten een aanvraag gedaan voor €20.000 vanuit de koploper cliëntondersteuning regeling van de gemeente Almere. Deze gelden zijn op 7 november 2018 ontvangen. Momenteel zijn we met onze partners aan het kijken binnen de gemeente Dronten hoe we het beleid kunnen ontwikkelen en in kunnen gaan zetten. Deze werkzaamheden en met name de uitvoering ervan lopen door in 2019. Hierbij wordt met name ingegaan op de onderwerpen ervaringsdeskundigen en de verhouding professionele en niet-professionele cliëntondersteuners. In 2019 wordt dit geld gebruikt om partners te ondersteunen bij het opzetten van een ervaringsdeskundigen programma en de (mede) financiering van een cursus voor de toekomstige ervaringsdeskundigen. De gemeente Almere heeft samen met Windesheim deze cursussen opgezet en getest en de gemeente Dronten kan gebruik maken van deze expertise. Door gebruik te maken van ervaringsdeskundigen kunnen de totale kosten van cliëntenondersteuning worden verlaagd. |
€ 47.262 | Voordeel | Lasten: Overige afwijkingen onder € 50.000. Betreft toegang en handhaving Kinderopvang & Peuterspeelzalen. |
€ -20.619 | Nadeel | Overige kleine verschillen |
Wijkteams
Wijkteams
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 92.957 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 184.771 | Voordeel | Lasten: Op het taakveld is € 184.771 minder aan salarissen geboekt dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 19.280 | Voordeel | Lasten: Op het project Pilot AZC is een overschot van € 19.280. Wij stellen voor dit bedrag over te hevelen naar 2019 ten behoeve van preventief aanbod 2019 (zie overzicht budgetoverhevelingen in de bijlage). |
€ -101.468 | Nadeel | Lasten: overschrijding door niet begroot inhuurpersoneel binnen de formatie op de post uitvoeringskosten Wmo. |
€ -9.626 | Nadeel | Overige kleine verschillen. |
Inkomensregelingen
Inkomensregelingen
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € -5.823 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ -171.206 | Nadeel | Lasten: Analyse van de debiteuren SOZA geeft aan dat € 171.206 toegevoegd moet worden aan de voorzien dubieuze debiteuren SOZA. Betreft € 153.849 reguliere debiteuren SOZA en € 17.356 aan debiteuren leenbijstand statushouders. |
€ 96.522 | Voordeel | Baten: Het saldo debiteuren SOZA is toegenomen met € 96.522. |
€ -69.894 | Nadeel | Lasten: Op het taakveld is € 69.894 meer aan salarissen geboekt dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 69.538 | Voordeel | Lasten: De uitgaven Inkomensdeel BUIG zijn € 69.538 lager dan begroot bij de Slotrapportage 2018. Voornamelijk de uitgaven voor bijstandsuitkeringen waren lager. |
€ 85.478 | Voordeel | Lasten: Bij de uitvoering van het Armoedebeleid is sprake van een tekort van € 25.996. Aan de beleidszijde is sprake van een overschot van € 111.474. In 2019 wordt het armoedebeleidsplan geactualiseerd. In de bijlagen in het overzicht budgetoverhevelingen wordt verzocht € 75.000 over te hevelen naar 2019. |
€ -16.261 | Nadeel | Overige kleine verschillen |
Begeleide participatie
Begeleide participatie
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 225.656 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 225.656 | Voordeel | Lasten: Wij hebben van het Rijk € 79.371 meer ontvangen dan dat wij af moeten dragen aan IMpact. Het verschil zit in het aantal AJ's dat wij van het Rijk ontvangen en het aantal AJ's dat IMpact voor ons begeleidt. Daarnaast was er een tekort begroot in 2018 van € 386.199. Het werkelijke tekort 2018 is € 239.914 geweest waardoor dit een voordeel op heeft geleverd van € 146.285. |
Arbeidsparticipatie
Arbeidsparticipatie
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 195.785 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 69.178 | Voordeel | Lasten: Op het taakveld is € 69.178 minder aan salarissen geboekt dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 29.364 | Voordeel | Lasten: In de begroting P-wet Werkdeel is een stelpost opgenomen van € 71.159. Hiervan is € 41.795 uitgegeven. |
€ 26.034 | Voordeel | Lasten: Overige kleine verschillen. Betreft Uitvoering Inburgering, totaal € 11.102 en Beleid Participatie, totaal € 14.932. In 2018 is een coördinator aangesteld voor de uitvoering van de Pas van Dronten. Deze is voor een jaar aangesteld vanaf 1 mei 2018 t/m 1 april 2019. Wij verzoeken uw Raad daarom € 14.000 (beleid participatie) opnieuw beschikbaar te stellen in 2019. |
€ 71.209 | Voordeel | Betreft voornamelijk € 70.400 ontvangen ESF-subsidie over activiteiten in de periode 2014-2016 die wij in 2018 ontvangen hebben. Dit was niet begroot omdat de hoogte van het te ontvangen bedrag onzeker was. |
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 8.028 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 114.980 | Voordeel | Lasten: Op het taakveld is € 114.980 minder aan salarissen geboekt dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ -37.849 | Nadeel | De post woningaanpassingen is met € 37.849 overschreden. Het aantal aanvragen wijkt per jaar nog wel eens af in positieve of negatieve zin. Betreft dus een afwijking van het gemiddelde. |
€ -69.103 | Nadeel | De post rolstoelen is met € 69.103 overschreden. Zie hiervoor ook taakveld 6.71 Wmo Vervoer (scootmobielen e.d.) waar een overschot is van € 99.937. |
Maatwerkdienstverlening 18+
Maatwerkdienstverlening 18+
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 173.845 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 368.799 | Voordeel | Lasten: Betreft geleverde zorg in PGB. Aan Huishoudelijke Ondersteuning is aan PGB € 111.924 minder uitgegeven dan begroot. Voor Maatschappelijke Begeleiding Wmo PGB is € 256.875 minder uitgegeven dan begroot. Zie ook de uitgaven Zorg In Natura (ZIN). |
€ -200.566 | Nadeel | Lasten: De uitgaven Maatschappelijke Begeleiding Wmo ZIN zijn € 200.566 hoger dan begroot. Zie ook uitgaven PGB positief € 256.875 |
€ 136.652 | Voordeel | Lasten: De uitgaven voor Huishoudelijke Ondersteuning zijn € 136.652 lager dan begroot. Zie ook uitgaven PGB positief € 111.924. |
€ 99.937 | Voordeel | Lasten: Aan Wmo Vervoer (scootmobielen e.d.) is € 99.937 minder uitgeven dan begroot. |
€ -230.977 | Nadeel | Baten: Aan Eigen Bijdragen heeft het CAK € 230.977 minder kunnen innen dan wat wij begroot hebben. |
Maatwerkdienstverlening 18-
Maatwerkdienstverlening 18-
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € -135.791 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ 113.738 | Voordeel | Lasten: Op het taakveld is € 113.738 minder aan salarissen geboekt dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ -80.637 | Nadeel | Lasten: Aan Ondersteuning Jeugd PGB ambulante begeleiding is € 80.637 meer uitgegeven dan begroot. |
€ -1.576.097 | Nadeel | Lasten: Aan Ondersteuning Jeugd ZIN is € 1.576.097 meer uitgegeven dan begroot. De overschrijding is toe te schrijven aan de ambulante behandeling en Jeugd GGZ ambulant. |
€ 135.628 | Voordeel | Lasten: Bij de post Hulp Jeugd is op het budget Landelijk Transitie Arrangement is € 135.628 minder uitgegeven dan begroot. |
€ 353.700 | Voordeel | Lasten: Bij de post Hulp Jeugd is op het budget Jeugd GGZ Specialistisch € 353.700 minder uitgegeven dan begroot. |
€ 981.023 | Voordeel | Lasten: Bij de post Hulp Jeugd is op het budget voor Verblijf 24-uurs Zorg € 981.023 minder uitgegeven dan begroot. |
€ 50.429 | Voordeel | Lasten: Afwikkeling balansposten 2015 - 2017 Jeugdzorg plus (pakket 6) |
€ -71.776 | Nadeel | Lasten: overschrijding door niet begroot inhuurpersoneel binnen de formatie op de post Hulp Jeugd. |
€ -41.799 | Nadeel | Overige kleine afwijkingen. |
Geëscaleerde zorg 18+
Geëscaleerde zorg 18+
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € 71.834 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ -31.649 | Nadeel | Lasten: Op het taakveld is € 31.649 meer aan salarissen geboekt dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 121.000 | Voordeel | Lasten: Van gemeente Almere zijn extra inkomsten ontvangen vanuit het overschot regionale taken Wmo waarvoor gemeente Almere een doeluitkering ontvangt. Tot nu toe is er jaarlijks sprake van een overschot op de post beschermd wonen. Bestuurlijk is afgesproken om overschotten naar rato te verdelen over de Flevolandse gemeenten. Het overschot regionale taken Wmo, ontvangen in het jaar 2018, bedraagt in totaal € 801.000 (Resultaat 2016 € 447.000 en resultaat 2017 € 354.000). In de slotrapportage 2018 is hiervan al € 550.000 overgeheveld naar 2019. Wij stellen voor het overschot regionale taken Wmo beschikbaar te houden voor de doelgroep kwetsbare inwoners. Middels de raadbrief U17.018332 is de gemeenteraad geïnformeerd over het voornemen om het overschot te gebruiken als dekking voor het project Woonstart, een woonvoorziening met begeleiding voor jongeren tot 27 jaar. Vanaf 2019 worden er geen overschotten beschermd wonen verwacht. Om die reden stellen wij voor de nu nog resterende € 121.000 op de post Opvang en Beschermd wonen over te hevelen naar 2019/2020 en te gebruiken voor projecten vooruitlopend op de doordecentralisatie Wmo per 2021 en op de invoering van nieuwe wetgeving Wet verplichtte GGZ/Wet Zorg en Dwang in 2020 (zieoverzicht Budgetoverhevelingen in de bijlagen). |
€ -17.517 | Nadeel | Overige kleine verschillen. Betreft een nadeel van € 23.991 in de lasten van het Interventieteam en een overig voor deel van € 6.474. |
Geëscaleerde zorg 18-
Geëscaleerde zorg 18-
Het verschil tussen de begroting (na wijziging) en het werkelijke saldo van baten en lasten voor dit taakveld is: | € -43.458 |
De belangrijkste afwijkingen zijn de volgende:
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
---|---|---|
€ -43.458 | Nadeel | Lasten: Overige kleine verschillen. Hiervan wordt € 18.076 veroorzaakt doordat er meer loonkosten zijn toegerekend dan begroot. Een nadere toelichting hierover wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. Het overige nadeel, € 25.382, wordt veroorzaakt door een overschrijding van de regionale post jeugdbescherming. |